1. UVOD

Avtonomno vozilo, poznano tudi kot »vozilo brez voznika«, je vozilo, ki se upravlja samo ali z minimalno človeško pomočjo. Avtonomno vozilo uporablja širok spekter tehnologije od kamer, senzorjev, GPS, radarjev, AI in ostale tehnologije za krmiljenje. Za navigacijo uporabljajo umetno inteligenco in nevronske mreže z ogromnimi količinami podatkov, ki se pošiljajo in obdelajo v sistemu. 

Globalni trg avtonomnih vozil je dosegel v letu 2019 vrednost 818,6 mrd USD, kar znaša 12,7 % CAGR od leta 2015. Letos naj bi se trg nekoliko zmanjšal, na cca. 772,8 mrd USD, kot posledica COVID-a. Okrevanje naj bi se začelo že spet v letu 2021, tako da bi v letu 2023 dosegel vrednost 1.191,8 mrd USD, oz. 12,7 % CAGR v tem obdobju. Do leta 2025 bi se naj okrepil na 1642,9 mrd (17,4 % CAGR), medtem ko naj bi po projekcijah leta 2030 znašal že 3.195 mrd USD (14,2 % CAGR).

Trg avtonomnih vozil je segmentiran po tipu, in sicer:

  • pol-avtonomna vozila
  • popolnoma avtonomna vozila

Pol-avtonomna vozila so trenutno daleč največji segment in so v letu 2019 predstavljala 97,1% trga. Gledano naprej se pričakuje, da bodo popolnoma avtonomna vozila najhitreje rastoči segment na trgu avtonomnih vozil s CAGR 35,8 % do leta 2030. Do leta 2023 bi se naj trg avtonomnih vozil najbolj povečal na Kitajskem, in sicer za 117,4 mrd USD.

Vzporedno s trgom avtonomnih vozil se bodo posledično krepili različna AI oprema, 5G omrežje v sodelovanju s telekomi, programska oprema za spletno varnost, sistemi za boljše rešitve zaznavanja objektov, uporabnosti VR in AR tehnologij itd.

2. ZNAČILNOSTI TRGA AVTONOMNIH VOZIL

Ravni avtonomnosti:

Level 1: vozilo vsebuje napredni voznikov asistenčni sistem (ADAS), ki pomaga voznika pri usmerjanju, zaviranju ali pospeševanju, vendar ne simultano. Ta nivo je znan tudi kot »feet off«.

Level 2: vozilo vsebuje napredni voznikov asistenčni sistem (ADAS), ki je zmožen usmerjati in ali zavirati ali pospeševati simultano. Človek deluje kot primarni voznik vozila. Nivo je poznan kot »hands off«.

Level 3: vozilo vsebuje avtomatski vozni sistem (ADS), ki je sposoben izvajati vse vozne naloge pod določenimi okoliščinami, kot npr. parkiranje vozila. V teh vozilih je človek še vedno primarni voznik, vendar tudi vozilo lahko upravlja vozne funkcije. Ta nivo je poznan kot »eyes off«;

Level 4: vozilo vsebuje avtomatski vozni sistem (ADS), ki je zmožen upravljati vse vozne funkcije in nadzorovati okolje vožnje v določenih okoliščinah. V tem nivoju, ADS je visoko zanesljiv do te mere, da človek voznik ne rabi veliko pozornosti. Ta nivo je poznan kot »attention off«;

Level 5: vozilo vsebuje avtomatski vozni sistem (ADS), ki deluje kot virtualni voznik. ADS nadzoruje celotno vožnjo v vseh okoliščinah. Ta nivo ne vključuje več človeka kot voznika. Ta nivo je poznan kot »passenger mode«, in vožnja je popolnoma avtomatizirana.

Robo Taxi: avtonomno vozilo nivoja 5, upravljan pri »e-hailing« ponudniku storitve.

3. SEGMENTACIJA PO TIPU PRODUKTA

Pol-avtonomna vozila: vsebujejo napredni voznikov asistenčni sistem (ADAS), ki je sposoben pomagati človeku-vozniku z usmerjanjem, zaviranjem ali pospeševanjem; ali avtomatski vozni sistem (ADS), ki je zmožen upravljati vse vozne funkcije in nadzorovati okolje vožnje v določenih okoliščinah. Pol-avtonomna vozila rabijo občasno interakcijo s človekom-voznikom. Ta vozila pripadajo nivoju 1 in 2.

Popolnoma avtonomna vozila:  vsebujejo avtomatski vozni sistem (ADS), ki deluje kot virtualni voznik. ADS nadzoruje celotno vožnjo v vseh okoliščinah. Vozila pripadajo skupini 3,4 in 5, kjer v skupini 5 več ne potrebujejo človeka-voznika. 

4. VELIKOST GLOBALNEGA TRGA AVTONOMNIH VOZIL IN RAST

4.1 Trenutno stanje

Vrednost trga v letu 2019 je znašala 818,6 mrd USD, kar znaša približno 0,93 % globalnega BDP oz. 108,5 USD na prebivalca.

Vir: The Business Research Company

Ključni katalizatorji rasti 2015-2019:

  • rast urbanizacije
  • rast v razvijajočih se državah
  • državne spodbude v razvijajočih se državah

Ključne omejitve 2015-2019:

  • pomanjkanje ustrezne infrastrukture v razvijajočih se državah (Indija je celo v letu 2019 objavila, da ne podpira popolnoma avtonomnih vozil v državi);
  • visoka cena avtonomnih vozil (povprečna cena novega avtomobila v ZDA je približno 30.000 USD, medtem ko je cena avtonomnega vozila približno 100.000 USD). 

4.2. Napoved rasti trga 2019-2023,2025,2030 v mrd USD

Vir: The Business Research Company

Ključni katalizatorji rasti 2019-2023

  • povečane R&D investicije za avtonomna vozila (npr. GM je v marcu 2020 napovedal, da namerava vložiti 20 mrd USD do leta 2025 v naslednjo generacijo električnih in avtonomnih vozil);
  • državne spodbude;
  • revolucija v cestni varnosti (avtonomna vozila lahko potencialno izboljšajo varnost na cestah – cca 1,35 mio letno umre na cestah);
  • tehnološke inovacije(inovacije na področju AI, 5G, LiDAR,…)

Omejitve rasti 2019-2023

  • stroge regulacije
  • »security and safety«
  • ovire pri prosti trgovini (brexit, ZDA-Kitajska)
  • vpliv COVID-19

4.3 Segmentacija globalnega trga avtonomnih vozil

  • Globalni trg avtonomnih vozil: zgodovina in napovedi rasti po tipu produkta v mrd USD:

  • Globalni trg avtonomnih vozil: zgodovina in napovedi rasti po tipu produkta v %:

  • Globalni trg avtonomnih vozil: zgodovina in napovedi rasti po tipu produkta v mrd USD:

Vir: The Business Research Company

Že na segmentu pol-avtonomnih vozil je napovedana rast zelo dobra, impozantna pa se pričakuje na segmentu popolnoma avtonomnih vozil. Rast celotnega sektorja je prav tako zelo spodbudna in visoka.

  • Globalni trg avtonomnih vozil – segmentacija glede na avtonomnost vožnje – zgodovina in napovedi

Vir: The Business Research Company

5. TRG AVTONOMNIH VOZIL, REGIJSKI PRIKAZ IN ANALIZA PO DRŽAVAH

5.1. Segmentacija po regijah

  • Globalni trg avtonomnih vozil po regijah – zgodovina in napovedi 2015-2019, 2023F, 2025F, 2030F v mrd USD:

Vir: The Business Research Company

5.2. Segmentacija po državah

  • Globalni trg avtonomnih vozil po državah – zgodovina in napovedi 2015-2019, 2023F, 2025F, 2030F v mrd USD:

Vir: The Business Research Company

6. TRG GLOBALNIH AVTONOMNIH VOZIL – TRŽNI DELEŽI

Trg avtonomnih vozil je zelo skoncentriran na majhno število velikih podjetij. Top 10 podjetij je obvladovalo v letu 2019 70% svetovnega trga. Koncentracijo lahko pojasnimo z visokimi vstopnimi ovirami (visoki stroški proizvodnje povezani s proizvodnjo avtonomnih vozil, kar omejuje majhna podjetja pred vstopom na trg).

Vir: The Business Research Company

7. POMEMBNE M&A AKTIVNOSTI NA TRGU AVTONOMNIH VOZIL

Ocenjuje se, da so bile tovrstne aktivnosti nekje na srednji ravni v zadnjih štirih letih. Najpomembnejši prevzemi so bili: Intelov prevzem Moovita (prevzem kot dodatna okrepitev za Mobileye za nadaljnji razvoj divizije avtonomnih vozil), Waymov prevzem Latent Logica (namen je pospešitev v napredku za varnost in popolnoma avtonomno vožnjo), Porschejev nakup manjšinskega deleža v Aeva, Teslin prevzem DeepScalea, Fordov prevzem Quantum Signala, Applov prevzem Drive.ai, Uberjev prevzem Mighty AI, Delphi(Aptiv) je prevzel nuTonomy, ter TomTom je prevzel Autonomos.

8. PRIHODNOST TRGA AVTONOMNIH VOZIL

Pregled pričakovanih rasti po državah in segmentih:

Vir: The Business Research Company

8.1. Globalni trg avtonomnih vozil leta 2023 – strategije rasti

Proizvajalci avtonomnih vozil bodo v prihodnje za rast pospešeno investirali v AI, z namenom, da bodo vozila bolj učinkovita, skupaj s telekomi postavljali 5G omrežje, investirali v spletno varnost, vzpostavljali poslovne odnose s taxi službami z namenom povečanja prihodkov, investirali v izboljšanje programske in strojne opreme za popolnoma avtonomna vozila, investirali v izboljšanje zaznavanja (vision solutions), uporabljali tehnologije AR in VR, uporabljali materiale za dele z čim nižjo težo, investirali v asistenčne sisteme pred trki in sisteme za zaznavanje peščev.

9. VPLIV AVTONOMNIH VOZIL NA DRUGA PODROČJA:

Uveljavljanje avtonomnih vozil bo imelo vpliv tudi na druga področja, in sicer: avtomobilsko industrijo, zdravstvo, premoženje, urbanistično planiranje, promet, zavarovanje, trg dela, energijo in okoljske vplive, samostojno parkiranje, parkirne prostore, zasebnost, taxi službo, popravila avtomobilov, reševanje, nujne odzive, vojsko, notranji design in zabavo, telekomunikacije, bolnišnice in letalsko industrijo, itd.

10. INVESTICIJSKE PRILOŽNOSTI

Na svetu tako ali drugače z razvojem avtonomnih vozil ukvarja čez 250 podjetij vključno z obstoječimi proizvajalci vozil, tehnološka podjetja, storitvena podjetja in start-up podjetja:

Vir: Navigant Research

10. 1. Proizvajalci vozil in avto delov

Podjetja: Ford, General Motors, Audi, Nissan-Renault, Tesla, BMW, Honda, Toyota, Mercedes-Benz, Volkswagen, Kia – Hyundai, Jaguar- Land Rover, Continental AG, Aptiv (Delphi), PSA Group, Bosch, Denso

10.2. Tehnološka podjetja ki delajo na avtonomnih vozilih

Podjetja: Apple, Microsoft, Intel – Mobileye, Waymo (Google), Nvidia, Samsung, Huawei, Baidu, STMicroelektronics, ON Semiconductor, Velodyne Lidar, Fabrinet

10.3. Ponudniki storitev, ki delajo na avtonomnih vozilih

Podjetja: Uber, Lyft, Didi Chuxing (privatno podjetje), RideCell (privatno podjetje), Grab Taxi (privatno podjetje)

11. DODATEK 

11.1. Trend patentov:

Vir: Navigant Research

11.2. Patenti za avtonomna vozila po podjetjih:

Vir: Navigant Research

11.3. Matrika razvrstitve:

Vir: Navigant Research